neděle 9. března 2014

Další malý krok k většímu obchodu

Zpočátku jsme důsledně dodržovali koncept Čaje týdne a nabízeli v jednom okamžiku vždy jen jeden čaj. Koncem října jsme ale přidali možnost přiobjednat k čaji i sadu na přípravu metodou Gong-fu Cha a v únoru jsme podnikli další malý krůček k většímu obchodu - umožnili jsme objednat většinu z již dříve nabízených čajů.

Prodej z archivu Čaje týdne jsme nejprve oznámili jen odběratelům newsletteru, protože jsme si nebyli jistí, zda dokážeme objednávky více čajů bezchybně vyřizovat, a nechtěli jsme, aby jich na začátku přišlo příliš mnoho. Vše fungovalo dobře, a proto jsme později oznámili prodej z archivu i na Facebooku.

Za první tři týdny přišlo z archivu 15 objednávek s průměrnou cenou přes tisíc Kč, což byl oproti dosavadnímu průměru několikanásobný nárůst. Tržby díky tomu začaly růst, ačkoli celkově počet objednávek stagnuje.

Dnes již považujeme expedici více čajů za dostatečně odladěnou, a začneme proto archiv využívat víc. Přidali jsme odkaz do menu a přidáme ho i k objednávkovému formuláři na hlavní stránce. Odkážeme též objednávku ze všech stránek čajů v archivu a začneme tak využívat jejich již docela slušnou návštěvnost z vyhledávání. Tu navíc asi posílíme i PPC reklamou.

Prodej z archivu pravděpodobně původní koncept Čaje týdne trochu oslabí, protože zákazníci už nebudou tolik motivovaní objednat aktuální čaj do konce týdne, ale věřím, že růst průměrné hodnoty objednávky víc než nahradí případný úbytek jejich počtu. Navíc nám stále ještě primárně nejde o obchodní výsledky, nýbrž o to, abychom se naučili s širší nabídkou čajů pracovat.

A vlastně je to i další příklad asfaltování cestiček, protože nás již dříve zákazníci o starší čaje často žádali e-mailem nebo telefonicky.

12 komentářů:

  1. Archiv je pěkný, ale osobně se mi moc nelíbí objednávání. Chtěl bych vidět rovnou ceny všech čajů. K výběru gramáže bych přidal zažité tlačítko (Objednat/Do košíku), nebo bych aspoň objednávku doplnil nějakou hláškou - "Čaj byl přidán do objednávky!".
    U nedostupných čajů bych přímo napsal, že nejdou objednat nebo doplnil termín možného prodeje (dovedu si představit, telefonáty, že jim ten a ten čaj nejde objednat a že to máte rozbitý :-)).
    Nicméně pro stálé zákazníky, kteří objednávají "ve velkém", je to super rychlé a jednoduché.

    VM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za postřehy, Václave. Na archivu budeme průběžně pracovat. Zpětnou vazbu, že bylo zboží přidané do objednávky bych si taky představoval lepší. Neprodejné čaje, které jsou v archivu kvůli návodům na přípravu pro ty, kdo si je dříve koupili, možná přesuneme do jiné sekce nebo zřetelněji označíme.

      Vymazat
  2. Bylo by asi fajn, kdyby se po vybrání čaje někde viditelně objevilo tlačítko "K objednávce" s odkazem na kotvu objednávky. Takhle by to mohlo být matoucí, když nikde v hlavičce není košík.

    OdpovědětVymazat
  3. "Navíc nám stále ještě primárně nejde o obchodní výsledky,....." a k tomu "ačkoli celkově počet objednávek stagnuje." Pokud by se jednalo o ostrý provoz ehopu, kde by si byl v pozici placeného konzultatnta, tak právě bys dostal padáka. Celý mi to příjde jako totální propadák. Bylo by fajn zveřejnit nějaká konkrétní čísla, ať si můžem udělat představu, zda to celé alespoň něco vydělává.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vtip je ovšem v tom, že se o ostrý provoz nejedná. Kdybychom postupovali klasickou metodou vývoje, ještě by žádný web nebyl.

      Pokud jde o výsledky, provoz je mírně ziskový v řádu desítek tisíc, ale zatím z něj neodečítáme mou a Karlovu práci. S tou by se to dostalo do mínusu, ale to nám zatím nevadí, protože ji bereme jako dlouhodobou investici.

      Vymazat
  4. V archivu čajů mě mate nerozlišení dostupných a nedostupných čajů. U obou je Objednat: Vyberte ... a liší se pouze zašednutím toho Vyberte ...

    Pokud bych si nepřečetl o archivu čajů tady, na stránce bych ho určitě nehledal tam, kde je (byla to vlastně až poslední možnost). Třeba by pomohlo více zviditelnit možnost archivu, pokud to nemá být služba jen pro věrné zákazníky (kteří ví co hledají). Člověk co je na webu poprvé přijde, uvidí čaj a odejde, ačkoliv by si jiný třeba koupil.

    .. aha, tak jak jsem to dopsal tak koukám že pod tlačítkem objednat je ještě informace o archivu. K tlačítku se ale dostane jen ten, co už řeší objednávku. :)

    Pěkný den!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za postřehy, Josefe. Zatím stále trochu váháme, jak moc archiv zviditelňovat, protože bychom nechtěli prodej aktuálního čaje týdne oslabit příliš. Ideálně by z archivu měli nakupovat především zákazníci, kteří už spotřebovali dříve zakoupený čaj a chtějí ho přiobjednat, a pak ti, kteří stránku některého ze starších čajů najdou ve vyhledavačích. To první již funguje uspokojivě, to druhé teprve uvidíme.

      Vymazat
  5. Musím uznat, že objednáváni čaje je docela matoucí. Vybral jsem čaj a potom jsem čekal co se bude dít a ono nic, začal jsemt tedy hledat nějaké tlačítko objednat nebo přidat do košíku, ale zase nic a až potom jsem si všiml, že zboží už je vybrané. Uznávám, takhle je to extra rychlé, ale myslím, že lidé jsou zvyklí na jiný proces objednávky a tohle opravdu zákazníka může mást. Jak už tady bylo řečeno, chtělo by to alespoň hlášku o přidání zboží do objednávky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. Zkusíme to vymyslet lépe. Díky za komentář.

      Vymazat
  6. Že jde čaj z archivu koupit pouze z náhledu celého archivu a ne konkrétního čaje je záměr? Cesta k vyšším konverzím? Mě osobně to přišlo docela nepohodlné a matoucí, nemoci nakoupit přímo z náhledu produktu, vracet se zpet do archivu a ocima znovu hledat ten onen.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatím nám to přišlo jako nejjednodušší řešení, protože z archivu zákazníci obvykle objednávají víc čajů současně, což by ze stránky konkrétního čaje nešlo. Pokud se časem ukáže, že převažuje zájem jen o jeden čaj, změníme to.

      Také doufám, že nalezení daného čaje v archivu není tak obtížné, protože odkaz ze stránky konkrétního čaje vede přes kotvu na ten samý čaj v archivu.

      Vymazat

Díky za váš čas věnovaný článku a za váš komentář. Všechny věcné připomínky, doplnění či otázky k článku mi pomohou posunout náš obchod dál. Nechcete-li komentovat veřejně, napište mi prosím na marek@sovavsiti.cz.