středa 31. července 2013

Ein Zwei Drei…

…Karel nese asi čaj, zpívá Jiří Korn v legendární Kocábově písni. Jo, přesně tak to začalo. Napsal mi Karel, jestli bych mu nepomohl s e-shopem. Karel je kamarád, kterého znám už 30 let a posledních 20 prodává čaj.

„Nepomůžu, Kájo,“ odpověděl jsem mu. „Jsem jeden z nejdražších konzultantů v republice. Když ti jako kamarádovi udělám zvláštní cenu, bude pro tebe stále moc vysoká a pro mě moc nízká. Lose-lose.“

Ale chtěl jsem Karla po letech vidět, a tak jsem se sešli a povídali, povídali a povídali... a nakonec jsme si plácli. Nebudu na e-shopu pracovat jako na běžné zakázce za honorář, nýbrž za podíl. Tak jsem se stal spolumajitelem čajového e-shopu, který ještě neexistuje.

Ptáte se, proč jsem do toho šel, když jsem nikdy nechtěl mít e-shop? Dobrá otázka. Ze zvědavosti? Mám rád čaj? Chuť zkusit něco nového? Ano, pro to všechno. A taky proto, že už přes 10 let pomáhám budovat e-shopy klientům a sám jsem nikdy žádný neměl. Teď se naláduju vlastní medicínou a uvidím, co to udělá.

(Pokračování v neděli.)

31 komentářů:

  1. Doporučuji každému přečíst poslední odstavec ještě jednou. Většina konzultantů a marketérů pouze radí, jak na to, ale v životě nic neprovozovala. Nezažila ten pocit, když vyexpedujete balík a paní vám ho nepřevezme a vám ho pošta doveze...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Otázka: Petro, a myslíte, že nutně musí/musela někdy něco provozovat?
      Odpověď: Nemusí, když to na obou stranách funguje.

      Marek navíc v předchozím odstavci říká, že se stal podílníkem/spolumajitelem jako forma odměny za práci pro e-shop kamaráda.

      Vymazat
    2. Moje zkušenost je, že je lepší aspoň něco malého provozovat. Ty zkušenosti jsou pak k nezaplacení. Stačí když se všude píše, jak budovat kvalitní obsah, jak je to super, ale najděte po celém dni čas na to, se ještě věnovat psaní na eshop. Když celý den vyřizujete balíky, účetnictví a do toho volají zákazníci kde je zboží.

      Vymazat
    3. Ještě doplním: Kdybych se jako zákazník měla rozhodovat mezi někým kdo jen radí a nikdy nic neprovozoval a člověkem typu Martina Matějky http://www.martinmatejka.cz/, který taky provozuje eshop. Tak jednoznačně volím Martina Matějku.

      Vymazat
    4. Petro, ale já něco prodávám už 24 let, takže úplně bez zkušeností nejsem :-)

      Zatím to ale bylo tak, že když jsem zodpovídal za všechno, nejednalo se o elektronický prodej hmotného zboží, a když se o elektronický prodej hmotného zboží jednalo, zodpovídal jsem jen za marketing a web. Teď je pro mne nová ta kombinace spoluzodpovědnosti za všechno a elektronického prodeje hmotného zboží.

      Vymazat
    5. Tebe Marku, považuji za profíka, u kterého jsou vidět výsledky. Bohužel se setkávám s tím, že někteří se stanou konzultanty z "ničeho".

      Na tebe to opravdu nemířilo :), ale na ty, co to budou číst. Držím pěstě, aby ti tvůj shop šlapal co nejdříve.

      Vymazat
    6. Znamená to, že když jsem dobrý fotbalista, budu i dobrým trenérem? A platí to i naopak? Rádci můžou chybět některé osobní charakteristiky, které mu brání být úspěšný v realizaci vlastních rad, ale nebrání mu dobře radit. Trenér je na balón prostě levý, ale ví jak se má zpracovávat (i když to sám nedokáže) a zároveň výborně rozumí herní strategii.

      Vymazat
  2. Až v neděli? :-(

    OdpovědětVymazat
  3. Poslední odstavec je nejlepší, je to jak píše Peťa.
    Moc se těším na pokračování, zajímavá volba. Hlavně jsem zvědav na dílčí prvky, okolo kterých je nejvíce diskuzí, a to především výběr eshopového řešení, jeho design, celkové pojetí, práce se zákazníkem atd. atd. Je super, že o tom všem píšeš.

    OdpovědětVymazat
  4. V tom posledním odstavci Marku trefně popisuješ, co sám už nějakou dobu řeším. Krom vlastního webu za mnou žádný skutečně vlastní, můj můj můj, komerční projekt nestojí, léta jen rozdávám rozumy. V tomhle ohledu Péťa Mikulášková pravdu dí - chtělo by si to zkusit na vlastní triko, naplno. Třeba se mi časem také podaří natrefit na zajímavou příležitost jako tobě :-)

    A proto jsem vděčný za tento tvůj nový počin - než na něco přijdu, můžu se učit a snad i v budoucnu ušetřit některé porodní bolest. Držím palce! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lukáši, ze své opravdu letité praxe, kdy jsem stál na různých stranách ve vztahu k e-shopu (provozovatel, zaměstnanec, konzultant i pracovník velkého dodavatele e-shopů) mohu říct, že ta praxe je výborná. Je ale důležité, jak je ta firma velká. Pokud je malá, přestanete „pro třísky vidět les“.

      Vymazat
  5. Drzime palce, vitajte v komunite "elektronických predajcov hmotneho tovaru" :D

    OdpovědětVymazat
  6. Marku moc se těším na příspěvky na tomhle blogu. Důvody, proč jsem zakládal smallcars, byly vesměs podobné, jako je popisuješ ty :-) takže naprosto rozumím a neskutečně se těším, o čem všem nám tu budeš psát :-)

    OdpovědětVymazat
  7. No, jsem zvědavý. Ono se nechá vymyslet něco i na ty nepřevzaté zasilky, alespoň jak jejich procento snížit. Ale u nejednoho e-shopu s knihami byly vrácené zásilky smrt. Na takové knize může být 30-40 procent, ale projede se sem tam, zaplatíte dopravu, dorazí poškozená a prodáte se ztrátou. Na druhou stranu, Amazon funguje. Byl ale o DPH levnější, aniž by je to stálo jediný dolar, alespoň v některých státech, pokud vím. A v USA se platí obvykle předem.
    Čaj není totéž, ale nebezpečné se cenou a možná váhou zásilky podobá.
    Nedejte se odradit Marku, i v práci mě považují za pesimistu.
    Na druhou stranu, tenhle shop možná bude mít ze všech podobných nejlepší netový marketing. Trochu mě tedy mrzí že to je (skoro) perpetum mobile, za jak dlouho čekáte, že se podil ze zisku srovná s tím, co byste dostal za "normální" práci? Odpověď samozřejmě není nutná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máte pravdu, Davide. Poměr ceny a poštovného není u čaje úplně nejlepší. Sám jsem zvědavý, zda a jak se nám to podaří překonat.

      Z hlediska návratnosti to beru jako hodně rizikovou investici. Nečekám zatím nic, nechám se překvapit.

      Co myslíte tím perpetuem mobile?

      Vymazat
    2. Proste ekonomicky nesmysl. Jako perpetum mobile je nesmysl. Super propagace = velke naklady = nevyplati se. Platba ze zisku to posune, ale co kdyz bude navratnost roky? Co kdyz se investovana prace nevrati vubec, proste bude vyzadovat mnoho casu a takhle se to potlaci dal a dal. Nemusel by na standardnim trhu cestny analytik takovouto zakazku spise odmitnout, i kdyby pracoval za vyrazne mene nez Vy?

      Vymazat
    3. Aha, už rozumím. No, z tohoto pohledu to je tak trochu start-up :-) Byť to slovo nemám rád, tady docela sedí, protože ačkoli jde o e-shop, ve skutečnosti budeme rentabilní a škálovatelný obchodní model teprve hledat. Máme nějaké nápady a připravujeme experimenty, kterými je postupně vyzkoušíme.

      Na druhou stranu máme důvody se domnívat, že to tak úplně beznadějné není a zároveň na webu většinou platí, že vyzkoušet něco je rychlejší a levnější než to pečlivě analyzovat a odhadovat.

      Vymazat
    4. O tom žádná, rozhodně zkusit. Cílem internetu mohou být například vzácnější čaje, které lokální prodejce na ulici prostě neprodá, ale mezi 10ti miliony lidí ČR (a případně Německa a Slovenska) se zákazník najde. Psal jsem, že jsem pesimista :-)

      Vymazat
  8. Odpovědi
    1. Michale, to je starý Karlův e-shop, který obchodně moc nefunguje. Začínáme znovu na zelené louce. Možná použijeme tu doménu, možná ne -- to jsme se ještě nerozhodli.

      Vymazat
  9. Jakou uvažuješ průměrnou hodnotu objednávky v případě produktů, které jsou do 100 Kč/kus? A v případě sypaných čajů je podpásovka "spotřebujte do", která bude tuším pár měsíců. Tyto produkty sice lze prodávat, ale musí na shopu být odděleně od ostatních, stejně tak ve fyzickém skladu. Předpokládám, že u tohoto expirujícího produktu půjde cena dolů, tím i zisk.
    Výběr sortimentu je dle mého názoru alfa omega všeho - jak se špatně vybere (zboží s nízkou cenou), marketing dle mě tomu moc nepomůže. To potom jedině velkoobchod, zde je šance na průměrnou hodnotu objednávky vyšší. Koncový zákazník nenakoupí př. 10 čajů, ale dva, tři. No bude potřeba expedovat za den hodně objednávek, aby se to "uživilo". Inspirace viz. http://botanic.cz/smartshop/cs/entheogeny-halucinogeny - s jejich cenou vyšší šance na vyšší hodnotu objednávky. Byla bych moc ráda, kdyby tvůj shop byl první výjimka. Promysli důkladně tyto provozní záležitosti, co stojí za praktickým provozem e-shopu (to právě marketéři vůbec nevidí), na tvém místě bych určitě zašla do nějakého butiku s tímto sortimentem, sledovala nakupující, pohovořila s prodavači - to jsou nejlepší informace k sortimentu a ke zjištění poptávky. Zkus a uvidíš, těším se na budoucí příspěvky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, tohle jsou otázky spíš na Karla. Někdy ho tu představím podrobněji. Ale jak píšu v článku, on už prodává čaj 20 let. Má kamenný obchod a čajovnu.

      Čajů pod 100 Kč za běžné balení asi moc mít nebudeme (i když zatím nevím). To běžné balení vypije náruživý čajař za týden. Normální sice později, ale problém s expirací asi nebude zásadní. Některým čajům dokonce po určitou dobu stárnutí kvalita roste, podobně jako u některých vín.

      Díky za všechny rady. Moc si jich vážím.

      Vymazat
    2. Petra toho koukám víc vymudrovala, než stihla vůbec zjistit o čem takový čajový biz může také být..

      Kamarád pije čaj za cca 300,-Kč 50g a nevím o tom, že by si někdy objednával pro sebe a svých deset kolegů v práci jen toto množství :) takže o případný potencionál a věštby typu 100Kč/kus bych se zde fakt nebál..
      Spíš mám dojem, že moc lidí o tom, kdo jsou a kolik jsou schopni utrácet čajaři na netu neví, tedy..budoucnost je růžová, Marku :)

      Vymazat
    3. Taky předpokládám, že nebudou prodávat obyčejný sáčkový čas za pár korun. To by se asi nevyplatilo. Například Pu-ehr, který piji já, stojí běžně kolem 250Kč/100g a více (lisovaný má cenu úplně jinde). Takže se dá předpokládat, že průměrná cena objednávky bude vyšší. Otázkou je, zda je v ČR tak velká skupina čajařů a kolik bude třeba na marketing, aby ten web byl výrazně vidět.

      Vymazat
    4. Co třeba takový mix.it... Průměrná kaše stojí cca 140 Kč. A to ještě každou míchají na míru.

      Vymazat
    5. Jestli to někomu pomůže, tak já běžně kupuji čaje v hodnotě 100 až 150 Kč za 50 g. Objednávám přibližně pět balení, má běžná objednávka má tak cenu cca 500 až 750 Kč + poštovné. Kdysi jsem kupoval i dražší (200+ za 50 g), ale jednak jsem nepoznal rozdíl v kvalitě/chuti a jednak už je to na mě poměrně drahé…

      Vymazat
  10. Skvělé, moc se těším na články, které vzniknout za působení e-shopu a co přinesou. Z osobní zkušenosti souhlasím s Petrou z 50%. Proč by měl konzultant mít vlastní e-shop, když má prokazatelné výsledky s eshopy klientů (jako Marek a jemu podobní)? Nicméně je jasné, že se, z mého pohledu, perfektně komunikuje s člověkem, který Vám říká, co přesně se mu podařilo s jeho vlastním obchodem :)

    OdpovědětVymazat
  11. Dobrý deň. Nečítal som všetky komentáre, možno to tu už niekde zaznelo, no opýtam sa. Ak som správne pochopil, ste marketingový konzultant a idete budovať e-shop. Tým budovaním myslíte, že vytvoríte jeho kód, alebo si ho niekde u webdesignera kúpite a len graficky upravíte?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za otázku a zájem, Martine. Budováním myslím úplně vše, co je potřeba, aby se e-shop rozjel a fungoval. Od počátečních analýz, konceptu a strategie až po samotné vytváření stránek, logistiku, zákaznický servis atd.

      Samozřejmě ale nebudu všechno dělat sám. Programování a grafiku vůbec neumím a čaji rozumím jen jako poučený laik. Rozumí mu ale Karel a třeba vývojáře mám interního ve své firmě. Co bude nutné nebo efektivnější outsourcovat, to někde koupíme. V takovém případě zde budu popisovat, jak jsme dodavatele vybírali a jak je řídíme.

      Vymazat
  12. pěkně se to rozjíždí ;-) jen tak dál

    OdpovědětVymazat
  13. Zajímavé. Těším se na zkušenosti. Jinak co se týká prodávání čaje, myslím, že je to ideální sortiment. A ten kdo říká, že ne, asi nikdy pořádný čaj nepil. 1) skoro nic neváží a většina balení se vejde do bublinkové obálky. 2) brzy se vypije a je potřeba další 3) čajová komunita je poměrně rozsáhlá a věrná 4) čaj skýtá nepřeberné množství doprovodných produktů...

    Pochopitelně, pokud je někdo zvyklí prohodit pár chytrých vět a vyúčtovat konzultované hodiny po tisícovce kus, do prodeje "produktu" se mu nebude chtít.

    Marku, klobouk dolů, protože start-up v tomto "public" duchu je opravdu čistokrevným uplatněním přísloví "jít s kůží na trh". Asi nemáš co ztratit, ale haterům můžeš přidat munici a chytrolínům otevřít prostor pro verbální masturbaci.

    OdpovědětVymazat

Díky za váš čas věnovaný článku a za váš komentář. Všechny věcné připomínky, doplnění či otázky k článku mi pomohou posunout náš obchod dál. Nechcete-li komentovat veřejně, napište mi prosím na marek@sovavsiti.cz.